پایگاه خبری وب زوم
شنبه 29 اردیبهشت 1403
کد خبر: 333
پ
مشاور اقتصادی اولین شهر صنعتی ایران:

برای حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال ابتدا باید نحوه تفکر را تغییر داد

بهنام ملکی، اقتصاد دان در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور تاکید می کند: برای حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال ابتدا باید نحوه تفکر را تغییر داد.

ملکی در ارائه تعریف از اقتصاد دیجیتال به وب زوم می گوید: اقتصاد دیجیتال عبارتست از پیاده سازی چرخه اقتصادی مبتنی بر فناوری و تکنولوزی اطلاعات بصورتی که بتواند اولا فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده را حداقل سازد، شفافیت در امور اقتصادی ایجاد نماید، سرعت گردش و حجم گردش کالا و خدمات را افزایش دهد، منابع را بصورت صحیح مصرف کرده و راندمان را افزایش دهد و همچنین سرعت گردش منابع را بین تولید کننده نهایی و مصرف کننده نهایی افزایش دهد.
او با تاکید بر اینکه برای حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال ابتدا باید نحوه تفکر را تغییر داد اضافه می کند: اقتصاد دیجیتال انجام دیجیتال کارهای سنتی نیست. اقتصاد دیجیتال تفکری جدید در مورد نحوه انجام کارها مبتنی بر آی تی می باشد. اینکه چگونه با ابزار موبایل و سرورهای پردازش اطلاعات میتوان زنجیره تامین را متحول نمود .
به گفته مشاور اقتصادی اولین شهر صنعتی ایران (البرز قزوین این اقتصاد مبتنی بر برنامه ریزی آنلاین و حداقل سازی انحرافات از برنامه ها در جهت ارتقای بهره وری در راستای تحقق رفاه عمومی همه آحاد جامعه می باشد .
مشاور اقتصادی اولین شهر صنعتی ایران تاکید می کند: این اقتصاد نیازمند پوشش مناسب اینترنت و سرعت مناسب آن در کشور ، به رسمیت شناختن حق کپی رایت ، حمایت از طرح های نو آورانه و ایجاد زمینه های رشد شرکتهای دانش بنیان با هدف ایجاد تغییرات وسیع در نوع مبادلات و انجام کارهای روز مره می باشد .
اقتصاد دیجیتال بدون اجازه رشد به ایده های خلاق غیر ممکن است و برای رسیدن به این تفکر باید شرایط تفکر خلاقانه در مملکت مهیا شود .
ملکی می گوید که وزارت ارتباطات باید امکانات اولیه را برای توسعه ایده های خلاقانه ایجاد کند.
او توضیح می دهد: وزارت ارتباطات می تواند کمکهای شایانی در خصوص ایجاد جلسات خلاقانه بین وزارتخانه های دولتی و شرکتهای دانش بنیان داخلی ایجاد نماید.
این وزارت خانه می تواند سرورهای مورد نیاز ، محیط توسعه مورد نیاز ، بستر اینترنت مورد نیاز ، هماهنگی با سایر وزارت خانه ها و موسسات دولتی در خصوص تسهیل دریافت پروژه های دانش بنیان توسط تیم های جوان و خلاق ،کمک به تبلیغات محصولات دانش بنیان جهت استفاده عموم مردم از امکانات مربوطه ، ایجاد لوایح در خصوص بازنگری در مورد قوانین و دستورالعمل های زائد و پیشنهاد آن به هیات دولت و پیگیری نتایج آنها اقدام کند.

کلید واژه : اقتصاد دیجیتال
ارسال دیدگاه