پایگاه خبری وب زوم
شنبه 29 اردیبهشت 1403
کد خبر: 6316
پ

رشد ۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری اپراتورها در زمان پاندمی کرونا

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار گزارشی از رشد ۸۰ درصدی سرمایه گذاری اپراتورهای ارتباطی در زمان پاندمی کرونا خبر داد.

 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی این وزارتخانه در گزارشی عملکرد شرکت‌های حوزه ICT را در دوران پاندمی کرونا تحلیل کرد.

در این گزارش آمده است: همراستا با پژوهش‌های مراجع معتبر بین المللی در جهان پیرامون رصد عملکرد شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوران پاندمی، گزارش تحلیل عملکرد شرکتهای ICT در ایران طی پاندمی کرونا در دفتر بررسی‌های اقتصادی این معاونت و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های منتخب زیر بخش‌های ICT تهیه شده است.

تمرکز این پژوهش بر عملکرد درآمدی و سرمایه گذاری و نرخ تغییرات منابع انسانی شرکت‌های حوزه ICT به تفکیک دو بخش بازار مخابرات و بازار فناوری اطلاعات شامل اپراتورهای مخابراتی، شرکت‌های FCP ، تولیدکنندگان تجهیزات ICT ، شرکت‌های IT و فین تک است که صورت‌های مالی آنها در دسترس قرار داشته است.

منتخب یافته‌های کلیدی این گزارش بیان‌گر حقایق ذیل است:

- اپراتورهای مخابراتی با دارا بودن بیش از ۱۵۹ میلیون مشترک با متوسط رشد ۳۵ درصدی در درآمدها و میانگین رشد ۸۰ درصدی در سرمایه‌گذاری‌ها در کنار استمرار و دسترس‌پذیری به خدمات علی‌رغم رشد مصرف به وجود آمده ناشی از پاندمی و راه‌اندازی آزمایشی شبکه نسل پنجم ارتباطات موبایلی در طی دوران همه گیری کرونا عملکرد مطلوبی داشته اند.

- شرکت‌های FCP نیز در کنار جذب نیروی انسانی، رشد درآمدی را تجربه کرده اند.

- روند سرمایه گذاری در شرکت‌های انتقال داده جهش چشمگیری را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد طی دو سال آینده سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در قالب افزایش درآمدها در این شرکت‌ها دیده شود.

- در بررسی شرکت‌های تولید تجهیزات نیز افزایش تولید در طی دوران پاندمی مشاهده می‌شود.

- تمامی شرکت‌های منتخب فین تک در هر دو فاکتور درآمد، سرمایه گذاری و تعداد کارکنان رشد داشته و سایر شرکت‌های IT مورد بررسی طی بحران به وجود آمده کرونا از طریق گسترش فعالیت‌های خود در بستر دورکاری بدون تغییرات زیادی در حوزه منابع انسانی و یا تعدیل بسیار محدود، افزایش درآمد را تجربه کرده‌اند.

- نکته قابل توجه در خصوص شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات افزایش چشمگیر سرمایه گذاری این شرکت‌ها بوده است که نویدبخش رشد درآمدی بیشتر در بازار IT طی سالیان آتی است.

منبع: ایسنا

کلید واژه : کرونا
ارسال دیدگاه